ניתוח הארכת כותרת והבקעה מאולצת של שיניים לקראת שיקום דנטלי

בביצוע של שיקום דנטלי קבוע (כתרים וגשרים) על גבי שיניים טבעיות יש צורך בנפח גדול יחסית של מרכיב כותרת השן הטבעית החשוף לחלל הפה על מנת שהשיקום הדנטלי שייבנה יתפקד היטב לאורך זמן ולא יפגע בבריאות רקמת החניכיים סביב השן. אובדן נפח של כותרת השן מסיבות שונות כגון עששת, שברי כותרת, שחזורים דנטליים קודמים וכד' עלול להביא למצב שבו לא נותר מספיק נפח מספיק של כותרת בריאה החשופה לחלל הפה לצורך ביצוע שיקום דנטלי איכותי, ובמקרים אלה יש להגדיל את נפח הכותרת החשופה באמצעים מלאכותיים.

קיימות 2 גישות עיקריות להגדלת נפח כותרת השן:

ניתוח הארכת כותרת קלינית
ניתוח זה מבוצע במרפאה תחת אילחוש מקומי ובמהלכו ד"ר קראוס מסיר בצורה מבוקרת רקמת חניכיים ועצם סביב השן ובכך למעשה חושף נפח גדול יותר של כותרת שן בריאה לחלל הפה. גישה זו תבוצע במקרים בהם גם לאחר ביצוע הניתוח תישאר כמות מספקת של עצם לתמיכה בשורשי השן לאורך זמן. יתרונה של גישת טיפול זו היא הפשטות היחסית בביצועה וקבלת התוצאה הרצויה מיד בסיום הניתוח, וחסרונה העיקרי הוא הסיכון לשינוי מתאר החניכיים והעצם הגובלים בשיניים הסמוכות.

הבקעה מאולצת

גישה זו מיישמת טיפול אורתודונטי להפעלה של כוחות משיכה אנכיים מבוקרים על השן באמצעות מיכשור אורתודונטי נשלף או קבוע. כוחות אלה מושכים בהדרגה ובצורה מבוקרת את השן אל מחוץ לחניכיים ובכך נחשף נפח גדול יותר של כותרת שן בריאה לחלל הפה. ערך מוסף של גישה זו הוא משיכה אנכית של רקמת עצם תומכת וחניכיים יחד עם השן, ועקב כך נוצרת הגבהה של רכס העצם התומכת וזאת תוך כדי תיקון פגמים ועיבוי של העצם והחניכיים סביב צוואר השן.
במקרים בהם שן אבודה מיועדת לעקירה ולהחלפה על ידי שתל דנטלי, ניתן לבצע הבקעה מאולצת שלה טרם העקירה, ובכך להאריך ולעבות את רכס העצם התומכת ולאפשר החדרה של שתל ארוך ועבה יותר לעצם זו והתאמה של שיקום דנטלי איכותי ואסתטי יותר על גבי השתל.
יתרונותיה של גישת טיפול זו בהשוואה לניתוח הארכת כותרת קלינית הן שימור הרקמות התומכות של השן, אסתטיקה משופרת של רקמת החניכיים והפחתה של מעורבות השיניים הסמוכות. חסרונותיה של גישה זו הם הצורך בהרכבת מיכשור אורתודונטי, משך טיפול ארוך יותר (מספר חודשים), צורך אפשרי בניתוח חניכיים משלים ועלות גבוהה יותר. 

ההחלטה על גישת הטיפול המתאימה ביותר תגובש במשותף ע"י רופא השיניים המשקם, הרופא המנתח והאורתודונט המטפל לאחר הערכה קלינית ורנטגנית יסודית של המטופל ובחינת אפשרויות הטיפול המתאימות לו ביותר.

אנא התקשרו אלי בכל שאלה, או כדי ללמוד יותר על ניתוח הארכת כותרת ועל הבקעה מאולצת של שיניים לקראת שיקום דנטלי.

אשמח לענות על כל שאלה או לקבוע פגישת יעוץ בטלפון 053-5557971

השאירו פרטים לתיאום פגישה במרפאה: